O co chodzi z tym CMYK i RGB?

Marcin Sierant
Marcin Sierant | 5 minut czytania

Bądź na bieżąco z nowościami z newslettera

check
Super!
Zapisaliśmy Cię na newsletter!
subscribe-decor

CMYK, RGB, WTF. O co chodzi z przestrzeniami kolorów? I dlaczego na papierze wygląda inaczej niż na ekranie? 

Przygotowując materiały do druku (nie tylko pudełka, ale np. wizytówki czy ulotki) z pewnością spotkaliście się z terminami „RGB” i „CMYK”. Najczęściej w niezbyt miłych okolicznościach – gdy okazało się, że wydruk wygląda zupełnie inaczej niż to, co projektowaliście na ekranie.

Kolory to bardzo podchwytliwy temat. W zasadzie każdy z nas widzi je inaczej. Pamiętacie sprawę tej nieszczęsnej sukienki? Do dziś nie wierzę oficjalnym zapewnieniom, że była niebiesko-czarna. Przecież była biało-złota. A może jednak niebiesko-czarna?

To, że każdy z nas widział zupełnie inną sukienkę, wynika m.in. z ustawień ekranów. Monitor monitorowi nierówny – inny obraz zobaczycie na MacBooku, inny na iPadzie, inny na monitorze EIZO, a inny na tanim ekranie z dyskontu z elektroniką. A nawet na takich samych sprzętach możecie mieć zupełnie inne ustawienia wyświetlania kolorów (uzależnione np. od pory dnia).

Słowo klucz „wyświetlanie”. Ekran komputera czy telefonu jest urządzeniem, które samo z siebie emituje światło. Papier, tektura i nadruk, który na nich widzimy, nie świecą. To, czy je widzimy i w jakim kolorze je widzimy, zależy od światła odbitego. Farby, tusze i tonery to nic innego jak substancje o różnym stopniu pochłaniania światła widzialnego.

To o co chodzi z tym RGB i CMYK?

Przestrzeń kolorów RGB – przykład addytywnej syntezy kolorów
Przestrzeń kolorów RGB – przykład addytywnej syntezy kolorów

 

RGB to przestrzeń barw, powstała w oparciu o właściwości odbiorcze ludzkiego oka. Barwy w tej przestrzeni tworzy się w oparciu o mieszanie trzech wiązek światła – czerwonej, zielonej i niebieskiej (Red, Green, Blue). W tym przypadku mamy do czynienia z syntezą addytywną. Wszystkie barwy sumują się do bieli. Wyłączony ekran jest czarny, a jeśli chcemy uzyskać kolor biały, musimy złożyć barwy R, G, B z maksymalnym natężeniem.

Przestrzeń CMY – przykład substraktywnej syntezy kolorów

Zupełnie inaczej rzecz się ma z drukiem. Tu mamy do czynienia z syntezą substraktywną. Rezultatem mieszania kolorów jest ciemniejsza barwa. Nieco inaczej niż w przypadku barw wyświetlanych na monitorze, tu dodaje się kolejne warstwy, które zwiększają pochłanianie światła.

W druku używamy zestawu barw określanych skrótem CMYK:

  • C – cyjan
  • M – magenta
  • Y – żółty (ang. yellow)
  • K – czarny (ang. Kontur lub key colour).

paleta kolorów cmyk oraz rgb na przykładzie zdjęcia
Co tu robi zdjęcie stodoły w łańcuchu Teton w Górach Skalistych? Odpowiedź poniżej.

Teoretycznie kolor czarny można też uzyskać składając barwy CMY. W praktyce nie jest to jednak prawdziwy czarny (to temat na zupełnie inną rozprawę). Ponadto, używanie trzech barw składowych do uzyskania np. czarnego tekstu, jest zwyczajnie nieekonomiczne.

przykład zastosowania palety cmyk
Tak wygląda zdjęcie powyżej przygotowane po druku. Po lewej CMYK z maksymalnym wykorzystaniem czarnego (i minimalnym użyciem innych barw), po prawej CMY.

Mieszając cztery wyżej wymienione kolory możemy uzyskać w miarę pełne spektrum kolorów. Oczywiście, występują tu różnice w porównaniu z przestrzenią RGB. W CMYK nie osiągniemy, na przykład, niektórych "świecących" kolorów, które zobaczymy na ekranie. Piękne zdjęcie może w druku stracić. Z drugiej strony, niektóre odcienie żółci i błękitu, w druku wyjdą znacznie lepiej niż na ekranie. Ot, w życiu nie może być zbyt łatwo.

jak działa paleta kolorów cmyk

 

I właśnie dlatego pliki przeznaczone do druku przygotowuje się w przestrzeni CMYK. W ten sposób zapiszecie je np. w Photoshopie lub Illustratorze. Tu mała ciekawostka – programy graficzne konwertują pliki z przestrzeni RGB do przestrzeni CMYK, a te następnie są… wyświetlane na ekranie w przestrzeni RGB. Trochę to zagmatwane, prawda?

A co z naszym Kreatorem? Jeśli załadujecie pliki w przestrzeni RGB, na ekranie zobaczycie to, co wgraliście. Przed rozpoczęciem druku dokonujemy konwersji tych plików do CMYK-a, wykorzystując profil kolorystyczny przystosowany do maszyn drukarskich.

Jeśli wgracie do Kreatora pliki w przestrzeni CMYK, na potrzeby wizualizacji dokonamy konwersji do przestrzeni RGB. Przeglądarki internetowe nie są w stanie poprawnie wyświetlić kolorów CMYK. Wszystkie nadruki wykonujemy w oparciu o Wasze oryginalne pliki. Alternatywą jest skorzystanie z przygotowanego przez nas wykrojnika, na którym możecie stworzyć przeznaczony do druku projekt. Oczywiście taki plik także musi być przygotowany w przestrzeni CMYK, ale o tym zapewne doskonale wiecie. Tu ważna uwaga – jeśli korzystacie z opcji projektowania na naszym wykrojniku, prosimy o nie załączanie wraz z nimi profili ICC. Zostaną one pominięte przez nas system.

Wersja TL;DR: pliki do prezentowania na ekranach (przede wszystkim na stronach www), zapisujcie w przestrzeni RGB. Te do druku – w przestrzeni CMYK. Monitor RGB nigdy nie będzie punktem odniesienia dla drukarza. Ale na dobrze skalibrowanym monitorze będziecie mieć dzięki temu podgląd wydruku.

Decor

Zapisz się, żeby otrzymywać wskazówki dla e-commerce oraz newsy ze świata opakowań co dwa tygodnie

check
Super!
Zapisaliśmy Cię na newsletter!
Choose other country
Dziękujemy za pobranie!
Hej!

Nie odchodź z pustymi rękami. 

Mamy dla Ciebie DARMOWEGO E-BOOKA, z którym rozpoczniesz swoją przygodę w świecie opakowań.

Znajdziesz w nim:

– inspirujące przykłady designu opakowań
– cenne porady dotyczące projektowania opakowań
– praktyczne rekomendacje produktów


Niepoprawny adres e-mail