Wektor vs raster. Na czym polega różnica?

Patryk Kabaj
Patryk Kabaj | 5 minut czytania

Bądź na bieżąco z nowościami z newslettera

check
Super!
Zapisaliśmy Cię na newsletter!
subscribe-decor

Projektując w naszym Kreatorze możesz zetknąć się z komunikatem „jeśli to możliwe, używaj plików wektorowych”. Co to znaczy? I jak sprawdzić, czy korzystasz z wektorów? I czy rzeczywiście musisz?

Grafika wektorowa to jeden z dwóch podstawowych rodzajów grafiki komputerowej – obok grafiki rastrowej. Różnica między nimi polega na sposobie opisu obrazu.

W przypadku grafiki wektorowej do opisu obrazu wykorzystywane są figury geometryczne (lub bryły, w przypadku grafiki 3D), takich jak odcinki, krzywe, okręgi i wielokąty. Każda z nich opisana jest za pomocą parametrów – współrzędnych końców w przypadku odcinka, współrzędnych środka i długości promienia w przypadku okręgu, i tak dalej. Dodatkowe informacje to m.in. grubość i kolor linii, kolor wypełnienia figury, czy stopień przezroczystości.

Z drugiej strony mamy grafikę rastrową. Tu obraz opisywany jest za pomocą punktów umieszczonych na pionowo-poziomej siatce. W przypadku obrazów wyświetlanych na ekranie monitora, punktami są piksele. A grafika opisana jest mapą pikseli, którą charakteryzują trzy wartości – wysokość i szerokość oraz kolor.

To właśnie w taki sposób aparaty cyfrowe zapisują zdjęcia. Możemy przyjąć, że z grafiką rastrową mamy do czynienia w internecie najczęściej – to praktycznie każda fotografia, z jaką zetkniecie się na stronach internetowych, czy w serwisach społecznościowych. A nawet szerzej – to każdy plik zapisany w formacie JPG, PNG, GIF, czy BMP.

Z grafiką wektorową mamy do czynienia w przypadku plików SVG, a także niektórych PDF, EPS, czy AI (pliki programu Adobe Illustrator) – pod warunkiem, że zostaną zapisane w odpowiedniej formie. Wektorami są też fonty, które możesz oglądać na ekranie swojego komputera, smartfonu, tabletu lub czytnika e-booków. Dzięki temu mogą być skalowane do dowolnych rozmiarów bez utraty jakości.

raster vs vector
Porównanie grafiki rastrowej formatu PNG i grafiki wektorowej w formacie SVG. W przypadku grafiki rastrowej widzimy gołym okiem brakujące piksele.

To właśnie jest idea, która stoi za grafiką wektorową. Dzięki temu, że obraz opisany jest tu przy użyciu współrzędnych, plik małych rozmiarów może zawierać grafikę o wysokiej rozdzielczości. Właśnie dlatego z wektorów korzysta się m.in. przy projektowaniu logotypów. Dzięki temu taką grafikę możemy skalować praktycznie w nieskończoność. Plik PDF o rozmiarze poniżej 1 MB z powodzeniem wystarczy do druku wielkoformatowego, czy wykorzystania w spocie reklamowym przeznaczonym do telewizji 4K.

Gdybyśmy chcieli w ten sam sposób wykorzystać logotyp zapisany na przykład w formacie w PNG, otrzymalibyśmy nieostry obraz. „Pikselozę”. Program graficzny, w którym dokonalibyśmy takiego powiększenia, po przekroczeniu oryginalnego rozmiaru grafiki musiałby „wymyślić” brakujące piksele, które umieściłby między oryginalnymi.

bitmap vs raster
Skalowanie logotypu Packhelp - plik rastrowy PNG vs wektor. Ten sam wyjściowy rozmiar pliku skalowany w górę mocno traci na jakości w przypadku bitmapy.

Teraz część podchwytliwa. Ani na ekranie, ani w druku, nie oglądamy grafiki wektorowej. Ekran LCD czy LED sam jest mapą pikseli – wyświetla określoną liczbę punktów w poziomie i w pionie. Na przykład 1920 x 1280 (dla monitorów Full HD). W przypadku grafiki rastrowej sprawa jest prosta. Plik o rozmiarze 100 x 100 pikseli zajmie na ekranie powierzchnię 100 x 100 pikseli. Teoretycznie, bo wprowadzenie przez Apple siedem lat temu iPhone’a 4, a w konsekwencji MacBooków Pro z ekranem Retina trochę w tej kwestii namieszało. Ale o tym za chwilę.

Co jeśli chcemy wyświetlić na takim ekranie plik wektorowy? Musi zostać poddany rasteryzacji, której dokonuje karta graficzna. W ten sposób figury geometryczne są przedstawiane w formie pikseli. Im większe zagęszczenie pikseli na cal na ekranie, tym wierniejsze odwzorowanie. Oczywiście ideału osiągnąć się nie da, ale ludzkie oko ma ograniczone możliwości i powyżej pewnego zagęszczenia pikseli nie wyróżnia pojedynczych punktów. I dlatego obraz na ekranach wysokiej rozdzielczości jest taki ostry. W przypadku rzeczonego iPhone’a 4 na tej samej powierzchni znalazło się cztery razy więcej pikseli niż w przypadku poprzedniego modelu. Nic więc dziwnego, że tekst wyświetlany na jego ekranie był taki wyraźny.

Porównanie jakości ekranu w iPhonie 3GS oraz iPhonie 4 z wyświetlaczem Retina

Podobnie rzecz się ma z drukiem. W przypadku techniki cyfrowej oraz offsetowej maszyny drukują na konkretnej powierzchni konkretną liczbę punktów. Branżowym standardem jest rozdzielczość 300 DPI, czyli 300 punktów na cal. W taki sam sposób działa to w Packhelp. Dlatego, jeśli projektujesz swoje pudełka na przygotowanym przez nas wykrojniku, zapisz go w takiej formie, o jakiej mówi instrukcja – czyli w rozdzielczości 300 DPI. Ale zapewne doskonale o tym wiesz.

Co w Kreatorze? Przeglądarki internetowe ignorują informację o DPI w plikach graficznych, ale nie musisz się tym przejmować. Wystarczy, że przygotujesz swój projekt w rozmiarach określonych w naszej instrukcji. Weźmy popularne pudełko F52. Wymiary jego górnej ścianki to 25,606 cm x 19,329 cm. 1 cal to w przybliżeniu 2,54 centymetra, więc wymiary w calach to 10,081 x 7,61. Jeśli chcesz wrzucić grafikę pokrywającą całą klapę, musi mieć ona wymiary 3025 x 2283 pikseli. Jeśli podzielimy 3025 przez 10,081, otrzymamy wynik 300,07.

Packhelp box editor
W naszym kreatorze funkcja odpowiedzialna za dbanie o jakość wydruków nie pozwoli na rozciągnięcie bitmapy powyżej jej oryginalnego rozmiaru.

Jeśli posiadasz pliki wektorowe (obsługiwane przez Kreator formaty to PDF i SVG), skorzystaj z nich. To ważne przy logotypach i tekstach, a także w przypadku projektów, które zamierzasz wydrukować na maszynie offsetowej. Te ostatnie wymagają specjalnego przygotowania – w procesie produkcji powstają cztery matryce, każda przeznaczona do druku w innym kolorze z przestrzeni CMYK. Na ten temat więcej przeczytasz w naszym wpisie poświęconym drukowi offsetowemu.

Decor

Zapisz się, żeby otrzymywać wskazówki dla e-commerce oraz newsy ze świata opakowań co dwa tygodnie

check
Super!
Zapisaliśmy Cię na newsletter!
Choose other country
Dziękujemy za pobranie!
Hej!

Nie odchodź z pustymi rękami. 

Mamy dla Ciebie DARMOWEGO E-BOOKA, z którym rozpoczniesz swoją przygodę w świecie opakowań.

Znajdziesz w nim:

– inspirujące przykłady designu opakowań
– cenne porady dotyczące projektowania opakowań
– praktyczne rekomendacje produktów


Niepoprawny adres e-mail